سرزندگی

سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی

سرزندگی

سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه


انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ ساعت‌های پراضطراب اتحادیه اروپا/ ماکرون و لوپن پیشتاز هستند

خبرگزاری فارس: انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ ساعت‌های پراضطراب اتحادیه اروپا/ ماکرون و لوپن پیشتاز هستند

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه صبح امروز با گشایش حوزه‌های اخذ رأی آغاز شد؛ انتخاباتی که آغازگر ساعت‌های پراضطراب برای اتحادیه اروپا است و سرنوشت آینده سیاسی فرانسه و این اتحادیه را رقم می‌زند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ساعت 8 صبح امروز یکشنبه 23 آوریل به وقت محلی فرانسه (10:30 صبح به وقت تهران) برای تعیین سکان‌دار 5 سال آینده کاخ الیزه و جانشین «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور کنونی این کشور در حوزه‌های رأی‌گیری سراسر این کشور آغاز شد و نتایج اولیه آن از پس از ساعت 20 امشب به وقت محلی فرانسه (22:30 به وقت تهران) با بسته شدن آخرین حوزه‌های رأی‌گیری اعلام خواهد شد.

بنابه گزارش خبرنگاران فرانسوی مستقر در حوزه‌های انتخاباتی سراسر فرانسه، از زمان آغاز انتخابات تدابیر امنیتی گسترده‌ای در ستادهای انتخاباتی 11 نامزد ریاست جمهوری برقرار شده است.

طبق اطلاعات موجود، اغلب حوزه‌های رأی‌گیری ساعت 19 به وقت محلی فرانسه به کار خود پایان خواهند داد و در‌ب‌های آنها بسته خواهد شد و تنها در چند شهر بزرگ انتخابات تا ساعت 20 ادامه خواهد داشت و پس داز ساعت 20 نیز نتایج اولیه انتخابات اعلام و منتشر خواهد شد که البته قطعی نخواهد بود و نتایج نسبتا قطعی اواخر شب اعلام خواهد شد.

طبق اعلام وزارت کشور فرانسه، نرخ مشارکت مردمی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری 2017 تا ساعت 12 ظهر امروز یکشنبه 28.54% یعنی رقمی بسیار نزدیک به رقم مشارکت مردمی در همین بازه زمانی طی دور نخست انتخابات سال 2012 (28.29%) بوده است.

 

این در حالیست که طبق آمار منتشره از سوی همین وزارتخانه، نرخ مشارکت مردمی در دور نخست انتخابات تا ساعت 17 امروز به وقت محلی فرانسه 69.42 درصد بوده حال آنکه این رقم طی انتخابات ریاست جمهوری 2017 در همین بازه زمانی 70.59 درصد بوده و این از کاهش اندک مشارکت مردمی فرانسویان در انتخابات جاری حکایت دارد.

 

بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه، 50 هزار نیروی پلیس و 7000 نظامی ارتش تأمین امنیت این انتخابات را بر عهده دارند.

بنابه گزارش رسا‌نه‌ها و کارشناسان، نتیجه این انتخابات غیرقابل پیش‌بینی بوده و سرنوشت آینده فرانسه و اتحادیه اروپا را رقم خواهد زد.

امانوئل ماکرون و مارین لوپن دو نامزد پیشتاز این انتخابات هستند که اولی طرفدار اتحادیه اروپا و دومی مخالف این اتحادیه است و همین امر سبب شده که این اتحادیه با دقت و اضطراب زیادی این انتخابات را که آزمونی سرنوشت‌ساز برای فرانسه به عنوان یکی از ستون‌های اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، دنبال کند.

فرانسه از جمله کشورهایی است که از حدود 250 سال پیش تاکنون رئیس‌حمهور در آن با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود اما سرنوشت کسانی که به دور دوم انتخابات راه پیدا می‌کنند، هرگز تا این حد مبهم بوده است.

تداوم صدرنشینی ماکرون و لوپن در نظرسنجی‌های درون حوزه‌های انتخاباتی

طبق نتایج نظرسنجی‌های بیرون آمده از حوزه‌های انتخاباتی سراسر فرانسه، امانوئل ماکرون و مارین لوپن که دو صدرنشین نظرسنجی‌های انتخاباتی روزهای اخیر بودند، هم‌اکنون نیز با کسب به ترتیب 24 و 22 درصد آراء از سایر رقبای خود پیش هستند و فرانسوآ فیون با 20.5 درصد آراء و ژان لوک ملانشون با 18 درصد آراء پس از آنها در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

 

نگرانی از برگزاری تظاهرات‌های خشونت‌آمیز پس از اعلام نتایج اولیه

با گذشت 3 روز از حمله به یک پلیس در خیابان معروف شانزه‌لیزه پاریس، سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه هم‌اکنون نگران برپایی تظاهرات‌های خشونت‌های آمیز پس از پایان رأی‌گیری هستند و این نگرانی زمانی تشدید خواهد شد که مارین لوپن یا ملانشون به دور دوم راه پیدا کنند.

این خبری است که  روزنامه فرانسوی لوپاریزین با استناد به یک سند محرمانه سرویس‌های اطلاعاتی و اداره مرکزی امنیت عمومی فرانسه (DCSP) آن را منتشر کرده است و طی آن از نگرانی و هراس سرویس‌های اطلاعاتی از برپایی تظاهرات‌های خشونت‌آمیز پس از انتشار نتایج اولیه دور نخست انتخابات خبر داده است.

تسلط ارتش سوریه بر ۸ شهرک و روستا در شمال حماه

خبرگزاری فارس: تسلط ارتش سوریه بر ۸ شهرک و روستا در شمال حماه

نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در ریف حماه، بر ۸ روستا و شهرک در شمال این استان مسلط شدند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ادامه عملیات ارتش سوریه در شمال استان حماة، به آزادی شهرک ها و روستاهای مهم در شمال این استان منجر شد.

نیروهای ارتش سوریه پس از درگیری های چند روزه با تروریست ها در ریف شمالی استان حماه موفق شدند کنترل شهرک ها و روستاهایی مانند « حلفایا، زلین، الویبدة، بطیش، زور الناصریة، زور أبو زید، تل الناصریة وتل المنطار» را از دست تروریست ها خارج کنند.

یک منبع میدانی در ریف حماه گزارش داد که «علی احمد العبود» ملقب به «ابو عبدو کماشه» فرمانده گروهک «فصیل اجناد الشام»، در تبادل آتش با نیروهای ارتش سوریه در شمال حماه کشته شد.

تحلیلی بر روند تغییر پوشش در خاورمیانه/ انقراض لباس‌های محلی با مدلینگ غربی!



خبرگزاری فارس: تحلیلی بر روند تغییر پوشش در خاورمیانه/ انقراض لباس‌های محلی با مدلینگ غربی!

خاورمیانه، مهد تمدن اسلامی تبدیل به محلی شده است برای تمرکز بر ترویج فرهنگ مدلینگ غربی، فرهنگی که لباس‌های محلی و بومی را تنها به جشن‌ها و فستیوال‌ها کشانیده و انقراضی آرام را برایشان رقم زده است!

خبرگزاری فارس - گروه جامعه: مدلینگ را می‌توان یکی از محصولات اصلی دنیای مدرن خواند. در مدلینگ فرآیند تغییر زودهنگام پوشش افراد چرخ‌های اقتصاد سرمایه‌داری را به گردش در می‌آورد و فرآیند توجه افراطی به پوشش را توجیه می کند. مدلینگ پوسته بیرونی دنیای تهی شده از معناست. جایی که قرار است انسان بیش از گذشته در ظاهر اشیا غور کند.

پرداختن بیش از حد به ظاهر، انسان را عمیقاً سطحی می‌کند. انسان سطحی باورپذیرتر است. زودتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کمتر سوال می‌کند. وقتی کمتر سوال کند آنچه مدرنیته در قالب تبلیغات به وی القا می‌کند زودتر اثرگذار است.

 مدلینگ نسبت نزدیکی با دور شدن جوامع از باورهای دینی و معنوی دارد. شاید پذیرش این ادعا در نگاه اول سخت و غیر قابل قبول باشد اما وقتی توصیه ادیان الهی و مکاتب فکری به سادگی پوشش و کاهش ظواهر زندگی را مورد مطالعه قرار دهید فهم عدم سنخیت آنها با مفاهیم دنیای جدید راحت تر می‌شود. از سوی دیگر کشورهای غربی و دارای فرهنگ مهاجم باور دارند که مهمترین شیوه دین زدایی و معنازدایی از انسان شرقی نفوذ فرهنگی و تغییر سبک زندگی از طریق پوشش و تغییر عادات است.

مدها اغلب از طریق شومن‌ها و کاراکترهای اتوکشیده ارائه می‌شود. من و شما وقتی در یک شوی لباس شرکت می‌کنیم کاری با پشتوانه فکری مدل نداریم بلکه قرار است تنها بواسطه دیده شدن اندام خوش فرم مدل از پوشش وی تقلید کنیم. حال آنکه لباس هر کسی پرچم کشور وجود اوست یعنی ارتباط مستقیمی میان طرز فکر و پوشش افراد برقرار است.

پوشاک مجموعه‌ای از نشانه‌هاست که در کنار هم نظامی واحد را بر پایه تعریف های خاص ملی، میهنی، تاریخی و اسطوره‌ای به منظور القای تعریف و هویتی یگانه شکل می‌دهد. معمولاً نخستین چیزی که در فرایند نوگرایی جوامع سنتی نابود می‌شود لباس سنتی است. در میان تمامی گروه‌های اجتماعی ایلات و عشایر بیشتر از فرهنگ مهاجم مصون مانده‌اند و این موضوع باعث شده بهتر بتوانند نوع پوشش سنتی خود را حفظ کنند.

از طرفی مدت‌هاست کارکرد شناسنامه‌ای پوشش از دست رفته است و دیگر نمی‌توان هویت افراد را از پوشش آنها تشخیص داد. پنهان شدن هویت نوعی رنگ زدایی است. این رنگ زدایی از جهتی مثبت است زیرا مانع از طبقه‌بندی قومیتی و نژادی می‌شود اما از نگاهی دیگر منفی است زیرا زمینه را برای نوعی طبقه بندی جدید و بر اساس مفاهیم بی پشتوانه فراهم می‌کند. در واقع نوعی فرایند رنگ زدایی برای خوراندن رنگ جدید به جوامع تهی شده از معنای سنت است. مدلینگ بخشی از رنگ زدایی نیست اما مهمترین نقش را در فرایند اشاعه پوشش جدید بازی می‌کند.

پوشش محلی؛ قربانی مدلینگ!

در طول یک قرن گذشته بخش قابل توجهی از پوشش نواحی مختلف جهان قربانی فرایند مدلینگ شده‌اند. شاید بتوان گفت انقراضی بسیار بزرگ صورت گرفته و مهمترین نمود فرهنگی ملت‌ها یعنی پوشش از زندگی آنها پاک شده و صرفاً به موزه‌ها و جشن‌ها محدود شده است.

انتخاب پوشش قومی و ملی یعنی رجوع پر تکرار، روزمره و دائمی به سنت. همه آنچه که سنت‌ها برای جوامع هدف خود می‌پسندند مبتنی بر داشته‌های بومی است و کمتر مفهوم واردات کالایی و غیرکالایی به افق انسان سنتی راه پیدا می‌کند. به عبارت دیگر انسان سنتی برای تشخیص درست و غلط یا خیر و شر به جایی به غیر از غرب نگاه می کند و قوه تشخیص وی درست و غلط را از طریق کانال شناختی پدرانش تشخیص می‌دهد. وقتی مصادیق پر تکرار این رجوع از بین می‌رود یا جایگزین می‌شود به مرور زمان کانال شناختی جا به جا می شود. وقتی شیوه شناخت تغییر کرد همه آنچه در ذیل فرهنگ بومی معنا می‌شود بی معنی به نظر می رسد و نسل آینده دیگر نمی‌تواند با گذشته خود ارتباط برقرار کند.

فرایندی که توصیف شد خیلی راحت در میان جوامع رسوخ می کند و ریشه‌های سرمایه ملی ملت‌ها را خشک می کند. با همین شیوه ارزش‌ها، ضد ارزش می‌شوند و ضد ارزش ها ارزش حالا شاید بهتر بتوان فهمید چرا مفهوم مدلینگ با سرعتی فوق‌العاده در میان ملت‌ها تبلیغ می‌شود و عموم سازوکارهای فرهنگی نیز توانایی مقابله با آن را ندارند. در سال های اخیر تمرکز خاصی بر روی ترویج فرهنگ مدلینگ در خاورمیانه انجام شده است.

فرایند ترویج شوهای لباس و مدلینگ در برخی نقاط جهان شیب بیشتری دارند. جالب است بدانید خاورمیانه یکی از همین نقاط است و شرکت های غربی سرمایه گذاری گسترده ای را برای ترویج شوهای لباس و مدگرایی در خاورمیانه مدنظر گرفته اند.

خاورمیانه مهد تمدن اسلامی است. تمدنی که در موضوع پوشش صاحب نظر است و جایگاه ویژه ای برای حفظ کرامت انسانی با در نظر گرفتن پوشش مناسب قائل است. پیامبر اسلام معتقد بوده‌اند جامه ای که انسان را مغرور و سرمست کند یا تکبر و خود برتر بینی آورد، ناپسند است. درست عکس آنچه انسان مدرن به آن اعتقاد دارد. پوشش وسیله ای برای نشان دادن جایگاه اجتماعی و فخر فروشی به سایرین است!

وضعیت لباس به سمت و سویی می رود که به نظر می رسد دیگر نمی توان از لفظ پوشش برای آن استفاده کرد. شاید اگر نام آن را بی پوششی یا آرایش گذارند مناسب تر باشد. مدلینگ نقش موثری در بی پوششی دارد. زمانی که هدف از پوشاندن به نمایش و خودنمایی تغییر کند قطعا محصول مشابهی بدست نمی آید. در دنیای کنونی نمایش ظاهر اصالت دارد لذا تکه های پارچه به هم دوخته شده دیگر پوشش نیستند.

اکثر سایت های خبری مرتبط با خاورمیانه عمدا در بخش سبک زندگی خود به صورت ویژه موضوع مدلینگ، تصاویر متعدد از پوشش بازیگرها و معرفی مدل های معروف را مورد توجه قرار می دهند برای مثال صفحه مخصوص خاورمیانه یا هو با عنوان «یاهو مکتوب» به گونه ای عجیب و افراطی به موضوع مدلینگ می پردازد.  بخش style  یاهو مکتوب هیچ غرابتی با فرهنگ مردم خاورمیانه ندارد اما مدیران یاهو اصرار دارند حتما بر روی تصاویر بازیگران زن غربی در «یاهو استایل» تمرکز کنند. می توان گفت یاهو استایل تقریبا از تمامی مدل های معروف دنیا و تمامی شوهای لباس گزارش تهیه می کند. اثر این شیوه القا به مخاطب را می توان در میان جوانان فارس و عرب زبان منطقه کاملا متوجه شد.

فراخوان به تقلید پوشش و تقلید از مدل های اروپایی تنها محدود به یاهو نیست. بی بی سی فارسی و عربی به صورت مستمر گزارش هایی از مدل ها تهیه می کنند و حتی اصرار دارند مدت ها گزارش تصویری از شوهای لباس را در کنار صفحات خود داشته باشند.

مجله مدلینگ «vogue»  اخیرا نسخه‌ای ویژه برای ساکنان خاورمیانه منتشر کرده است. این شماره «ووگ» پر است از تصاویری که تلاش دارد المان های فرهنگی ملل خاورمیانه را با برهنگی پیوند بزند. اگر تمام تاریخ ملل خاورمیانه را بررسی کنیم هرگز اثری از  فرهنگ برهنگی در آن مشاهده نمی‌شود اما نشریات همچون «ووگ» اصرار دارند با بزرگنمایی استثناها و تغییر عادت‌ها برهنگی را به خاورمیانه تزریق کنند. هر چند شاید دیگر نمی توان از واژه تزریق برای ورود گسترده پوشش های غیرمتعارف به این منطقه از جهان اشاره کرد.

اغلب کشورهای مسلمان خاورمیانه فاقد مهندسی فرهنگی دقیق و درستی هستند و چاره ای به جز نظاره کردن و توصیف آنچه در حال وقوع است، ندارند. البته کشور ما نیز مستثنی نیست و تغییر پوشش ظاهری عموم مردم در طول دو دهه گذشته کاملا مشهود و علنی است.

مدلینگ مفهوم غریب با سنت و باورهای دینی است و نمی توان مفهومی به نام مدلینگ اسلامی را برای مقابله با هجمه فرهنگی موجود طراحی کرد. اصولا توجه افراطی به پوشش با فرهنگ ملی و اسلامی کشورها سازگار نیست زیرا تاکید پیامبر اسلام بر سادگی پوشش است و فرهنگ اغلب ملت های شرقی نیز پوشیدگی و سادگی را مورد توجه قرار داده‌اند. تغییر در نگرش جوانان و اصالت اندیشه مهمترین راه مقابله با اندیشه انسان مدرن ظاهر پرست است.

روسیه از سامانه‌های «اس-۵۰۰» بهره‌برداری می‌کند


  فرمانده نیروی هوایی روسیه از بهره‌برداری سامانه‌های «اس-500» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، «ویکتور باندارف» فرمانده نیروی هوایی روسیه امروز شنبه اعلام کرد، نیروهای هوایی این کشور در آینده‌ای نزدیک سامانه موشکی «اس-500» را به بهره‌برداری می‌رسانند.
 
بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سامانه «اس-500» نسل جدید سامانه‌های موشکی زمین به هوا است که برد آن حدود 400 تا 600 کیلومتر بوده و به منظور رهگیری و نابودی موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای و همچنین جنگنده‌ها و موشک‌های کروز مافوق صوت طراحی شده است.
 
بانداروف تأکید کرد: «هرسال قرار است ما 5 سامانه هوایی «اس-400» و ایستگاه‌های راداری جدید دریافت کنیم. این روند موجبات رضایت ما را فراهم آورده ضمن اینکه توسعه بیشتر نیز در جریان است. ما در وزارت دفاع و صنایع دفاعی روسیه دست روی دست نمی‌گذاریم و در حال توسعه سریع سامانه موشکی اس-500 هستیم و در آینده‌ای نزدیک قرار است این سامانه را به بهره‌برداری برسانیم».
 
«ولادیمیر لیاپوروف» رئیس آکادمی دفاعی هوا و فضای «ژوخوف» در روسیه به عنوان یکی از دانشکده‌های ارتش روسیه اواخر ماه فوریه اعلام کرده بود که آموزش متخصصانی که قرار است با سامانه‌های «اس-500» کار کنند، آغاز شده است

آمریکا: آماده اقدام نظامی بیشتر علیه سوریه هستیم / «از سرگیری» پرواز جنگنده‌ها از پایگاه هوایی سوری مورد حمله آمریکا

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هشدار داد که ایالات متحده آماده اقدام نظامی بیشتر است، هرچند امیدوار است که نیازی به این مسئله نباشد.
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هشدار داد که ایالات متحده آماده اقدام نظامی بیشتر است، هرچند امیدوار است که نیازی به این مسئله نباشد.

به گزارش انتخاب، در پی حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه در واکنش به حمله شیمیایی سه شنبه گذشته در استان ادلب، شورای امنیتروز جمعه در نشستی اضطراری شاهد رویارویی نمایندگان آمریکا و روسیه بود.

ولادیمیر سافرانکوف جانشین نماینده روسیه در سازمان ملل در این نشست حمله آمریکا به سوریه را نقض قوانین بین‌المللی دانست و گفت روسیه همچنان با قدرت کنار حکومت سوریه می‌ایستد .

از سوی دیگر رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا بعد این نشست گفت: واکنش روسیه به اقدام نظامی آمریکا در سوریه ناامید کننده بوده است.

در همین حال، سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» روز جمعه اعلام کرده است،ساعاتی پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص، دو جنگنده سوری روز جمعه برای انجام عملیات از این پایگاه به پرواز در آمدند.