رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری سیزدهم

مظهر وفاق ملی باشید با مردم صادقانه حرف بزنید با فساد و مفسد بی‌امان مبارزه کنید

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی

مراسم تنفیذ ریاست جمهوری دوره سیزدهم، صبح امروز سه شنبه 12 مرداد 1400 در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ رأی ملت، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در حکم تنفیذ، حضور پر معنا و عزت‌آفرین مردم در انتخابات و انتخاب شخصیتی مردمی، پرهیزگار و دارای سوابق درخشان مدیریت را نشانه عزم راسخ ملت بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب یعنی مسیر عدالت، پیشرفت و آزادی دانستند و با اشاره به آمادگی کشور برای حرکت جهشی در همه عرصه‌ها، بر رفع موانع تولید، تقویت پول ملی، توانمندسازی قشرهای متوسط و پایین جامعه و حرکت پر شتاب به سمت جایگاه شایسته کشور تأکید کردند.
متن حکم تنفیذ که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی آن را قرائت کرد،



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | 15:34 | نویسنده : محمد |

 

عید غدیر

این مقاله دربارهٔ عید غدیر است. برای اطلاع از ماجرای غدیر، واقعه غدیر را ببینید. برای مطالعه متن خطبه، خطبه غدیر را ببینید.

Right

برای اثبات‌پذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌شیعه برای ارجاع به منابع با ارایهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید. مطالب بی‌منبع را می‌توان به چالش کشید و حذف کرد.

تابلوی غدیر اثر استاد فرشچیان

سید محمد ناظم زاده

موقعیت جغرافیایی منطقه غدیرخم

سید محمد ناظم زاده

موقعیت جغرافیایی منطقه غدیرخم

عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است. بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت، پیامبر اکرم(ص) به دستور خدا امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الاهی)، [۱] عید اهل بیت محمد(ص)،[۲] و اشرف الاعیاد (والاترین عید)[۳] برای این روز به کار رفته است.

شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن گرفته، مراسم مختلفی در گرامی‌داشت آن برگزار می‌کنند. برگزاری این جشن خصوصا در قرن‌های اخیر از شعائر شیعه محسوب می‌شود.



ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ | 11:18 | نویسنده : محمد |

✨﷽✨

🏴مختصری از زندگینامه امام جواد علیه السلام 

✍امام نهم علیه السّلام در سال 195 هـ. ق در مدینه به دنیا آمدند ؛ نام شریفشان محمّد مشهور به "ابو جعفر" و القاب معروف ایشان " تقی" و "جواد" است . پدرشان حضرت رضا علیه السّلام مادرشان سبیکه ( خیزران ، ریحانه ) نام دارد . چون حضرت امام رضا علیه السّلام شهید شدند ، امام محمّد تقی علیه السّلام هفت سال و چند ماه داشتند که به "امامت" رسیدند . با آنکه خردسال بوده ، چون از طرف خداوند به امامت برگزیده شدند صغر سن در امامت ایشان مدخلیّت ندارد ، زیرا کوچک و بزرگ در مکتب پروردگار یکسان هستند . امام جواد علیه السّلام از همان سنین کودکی نمونه وقار و صاحب عزّت و اقتدار بوده و هیچ وقت کارهای کودکانه و عبث نمی کردند . در ترویج دین و حفظ شعائر اسلام همان وظیفه ای را داشتند که دیگر ائمّه معصومین علیهم السّلام داشتند و از نظر امامت و ولایت با آنها در یک صف قرار گرفته و مسئولیّت حراست از دین اسلام و تبلیغ احکام و تشریح مسائل اسلامی و تعلیم و تربیت دینی را عهده دار بودند .

💥مأمون چون فضایل امام نهم را شنید و به شخصیّت و عظمت آن امام جوان پی برد ، شوق زیارت او را یافت ، ضمن اینکه می خواست سادات علوی در حیطه قدرت او باشند . پس دستور داد حضرت جواد علیه السّلام را به خراسان دعوت کردند و چون دید این جوان هاشمی با همه خردسالی در علوم و فنون و حکمت و ادب و کمال عقل مثل بزرگان و مشایخ علماست ، به او زیاد احترام می کرد و دختر خود اُمّ الفضل را به تزویج او در آورد و وی را با احترام خاصّی به مدینه فرستاد . عبّاسیان که از علاقه زیاد مأمون به امام جواد علیه السّلام و تزویج دخترش و شخصیّت والای این جوان بیمناک بودند و از برگشتن خلافت به علویان بعد از مأمون احساس خطر می کردند ، به دسیسه و توطئه چینی دست زده و آن قدر سعایت کردند تا سرانجام اُمّ الفضل همسر امام را تحت تأثیر قرار دادند و او امام جواد علیه السّلام را مسموم ساخت .مدّت عمر امام جواد علیه السّلام بیست و  پنج سال و مدّت امامتش هفده سال بود و سرانجام در سال 220 هـ. ق به شهادت رسیدند .

📚 کتاب حدیث اهل بیت صفحات ۲۹۷-۳۱۰



تاريخ : یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | 16:57 | نویسنده : محمد |

انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛

تأکید بر اهتمام به مأموریتهای دستگاه قضا در قانون اساسی و اجرای سند تحول موجود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریتهای دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوریهای نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیتها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | 11:15 | نویسنده : محمد |

 

ولادت امام رضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام بنا به قول مشهور در 11 ذی القعده 148 هجری قمری و در مدینه به دنیا آمده اند. پدر آن حضرت امام موسی بن جعفر و مادرشان نجمه خاتون می باشد. نجمه خاتون، در مورد ولادت آن حضرت گوید: هنگامي فرزندم رضا را به دنيا آوردم، پدرش امام موسي‌كاظم علیه‌السلام به من فرمود: او را بگير و خوب نگهدار زيرا او بقيه‌الله در زمين است.

تاریخ ولادت امام رضا علیه السلام

گرچه برخي از مورخان و سيره‌نگاران تاريخ تولد آن حضرت را در يازدهم ذی الحجه سال 153 و برخي ديگر يازدهم ذي القعده سال 151 و يا سال 153 قمري ذكر كرده‌اند، وليكن معروف و مشهور ميان علما يازدهم ذی القعده سال 148 قمري، چند هفته پس از شهادت جدش امام جعفرصادق علیه‌السلام مي‌باشد.

القاب امام رضا علیه السلام

شايان ذكر است كه از ميان امامان معصوم عليهم‌السلام، چهار تن از آنان به نام "علي" ناميده شده‌اند و آنان عبارتند از امام اول (علي بن ابي‌طالب علیه‌السلام)، امام چهارم (علي بن الحسين علیه‌السلام)، امام هشتم (علي بن موسي الرضا علیه‌السلام) و امام دهم (علي‌النقي بن محمدتقي علیه‌السلام).



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ | 8:0 | نویسنده : محمد |

پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد:

پیروز بزرگ انتخابات ملت ایران است هیچ چیز نتوانست بر عزم مردم فائق آید

  1.  

در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت بزرگ ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی پیروز بزرگ انتخابات را ملت ایران دانستند و با تأکید بر اینکه نه گلایه از دشواری معیشت، نه مخالف‌خوانی‌ها با انگیزه دلسرد کردن مردم و نه عواملی مانند تهدید بیماری فراگیر و برخی اختلالها در ساعاتی نتوانست بر عزم ملت فائق بیاید، خطاب به منتخبان مردم در مسئولیت والای ریاست جمهوری یا عضویت شوراها، گفتند: فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت بزرگ و سربلند ایران!
حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ی درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه‌ی عواملی که هریک به‌گونه‌ئی میتوانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ی آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ی بیدار بود.



ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | 7:32 | نویسنده : محمد |

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها:

انتخابات مانند تشییع شهیدسلیمانی فراتر از سلیقه‌های سیاسی است همه باید شرکت کنند

سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز (چهارشنبه) در سخنرانی تلویزیونی برای ملت ایران، انتخابات روز جمعه را رویدادی سرنوشت‌ساز و تأثیرگذار در همه مسائل عمده اقتصادی و غیر اقتصادی خواندند و با اشاره به تلاش بی‌وقفه دشمنان برای کاهش مشارکت مردم، تضعیف ایران و سپس افزایش فشارها و دخالت‌های سیاسی و اقتصادی و تروریستی در ایران گفتند: گله‌های مردم بویژه قشرهای محروم درباره رسیدگی نکردن به مشکلات معیشتی آنها بجاست اما این مشکلات را باید با انتخاب فردی قوی، پرکار، قدرتمند و خستگی‌ناپذیر حل کرد و به فضل الهی روز جمعه مردم برخلاف خواست دشمنان، دوباره به ایران و جمهوری اسلامی آبرو می‌دهند و همه قشرها با سلیقه‌های متفاوت سیاسی به میدان می‌آیند و همچون تشییع حاج قاسم سلیمانی به انتخابات نگاهی فراتر از سلیقه های سیاسی خواهند داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک دهه ایام ولادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، نحوه عمل ملت در انتخابات روز جمعه را در سالهای پیش رو، و در همه مسائل و عرصه‌ها کاملاً تاثیرگذار خواندند و گفتند: در انتخابات جمعه، اصل، مشارکت و بعد از آن نوع انتخاب است و امیدواریم با عنایت خداوند مردم به بهترین وجه در این عرصه ظاهر شوند.
ایشان حضور مردم در نظام جمهوری اسلامی را متکی بر یک اصل و سند متقن فکری برشمردند و افزودند: البته فواید سیاسی حضور مردم فراوان و پر برکت است اما اصل فلسفه حضور ملت در صحنه، مهمتر است.



ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | 7:32 | نویسنده : محمد |

مروری دوباره بر داستان فلسطین و روز قدس

صهیون در زبان عبری، به معنای آفتابگیر است؛ همچنین نام كوهی در جنوب غربی بیت المقدس می باشد. كوه صهیون بر اساس برخی گفته ها زادگاه و آرامگاه داود پیامبر و جایگاه حكومت سلیمان نبی بود...

فلسطین در گذرگاه تاریخ
هزاران سال پیش(1) گروهی از كنعانیان از جزیرة العرب به سرزمین فلسطین كوچ كردند و شهری را با نام «یبوس» بنیان نهادند. بعدها این نام به اورسالم - یعنی صلح و دوستی - تغییر نام یافت.
در واقع اورسالم همان اور شلیم در زبان عبری است كه امروزبه شهر قدس اطلاق می گردد.
براساس مدارك تاریخی این شهر در طول تاریخ هفده بار مورد حمله و محاصره قرار گرفت و بارها با خاك یكسان شد. از لحاظ مالكیت نیز شهر اورسالم، قدس یا اورشلیم پانزده قرن در اختیار یبوسیان یا همان كنعانیان، چهار قرن در تسلط بنی اسرائیل، چند قرن در دست ایرانیها، دو قرن در حاكمیت یونان و چهار قرن تحت حكومت رومیان اداره گردید. از این رو روشن است كه بنیان قدس و آبادی سرزمین فلسطین از كنعانیان نشأت گرفته است و حافظه تاریخ جایی جز چهار قرن برای بنی اسرائیل باقی نمی گذارد.
از سوی دیگر عهدنامه مسلمین نیز این ماجرا را تأیید می كند كه یهودیان در آن دوران به عنوان اتباع و ساكنان رسمی اورشلیم شناخته نمی شدند و از آنان نامی به میان نیامده است. (2)
پس از فتح مسالمت آمیز اورشلیم به دست مسلمانان، نام آن به بیت المقدس تغییر یافت. از آن پس از سال پانزده ه. ق تا سال 1337 ه. ق مطابق با 1917 م جز در مدت یك قرن، همواره بیت المقدس در دایره سرزمینهای اسلامی تعریف می گردید. 



ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | 15:52 | نویسنده : محمد |
.: Weblog Themes By Salehon:.